peace begins at home

Children begin by loving their parent,
after a time they judge them, rarely if ever do they forgive them.

Monday, July 06, 2009

Fishing Trip


Najwan was seen concentrate really hard, or trying hard to be patient.. (mana ikan nie?)
It was Najwan's 1st time fishing trip... the location is at 'parit gali' at the back of TokChe's house. he heh just 5 minutes walking distance ...


belakang umah tokche... one wouldn't expect after that rows of cocnut trees are the villagers home.

fishing rod Najwan was of Tok Nyang old fishing rod, from bamboo, and we didn't put any 'mata kail' on it [SAFETY FIRST], just pemberat made of steel and Najwan still thinks that was 'mata kail'.
the winner was Ayah Chik for all categories: the first who catches fish, the biggest fish, the most fish catches.... and so on.
this one count as the biggest fish... he heh.. conclusion: in this parit gali only ike puyu exist, the others??? may be gone to extinction due to inappropriate conditions.
look at Najwan's frowning face, actually he was scared to hold that 'living' ike puyu... but he was eager to show Umi that he can do it...

Thursday, July 02, 2009

Najwan's Dialogues (at age 5)


pic here self-taken by him.
In the morning... when he woke up, still in his bed, before getting his bath:-

Dialogue 1:
N: Umi, Najwan sayang kat papa..
U: naper??
N: sebab boy dengan boy. Umi! boy dengan boy, KAWAN, girl dengan girl, KAWAN. boy dengan girl, KAWIN.... (smiling with his dimples shown)
U: ???? (apa aku nak komen nie??)

Dialogue 2:
anytime when he was upset with his parents (means Umi most of the times.. Papa always ikut telunjuk dia)
In march '09: Kalau Umi tak dengar cakap kite nanti kite marah!!!
In end of June '09: Kalau Umi tak minta maaf nanti kite pegi jauh2 sangat... nanti Umi tak jumpa kite...
and once i hear that.... kuss semangat, my child is trying to 'threaten' me???

Dialogue 3:
Early 2009:
when my car meragam: nanti kite beli car baru untuk Umi. Umi nak warna apa?
when Umi says we don't have enough money: Nanti kite besar kite bagi Umi duit byk2...
Mid 2009:
When Umi talking about saving money and not to buy too many toys/Dora CDs/hotwheels collection: nanti kite besar kite cucuk duit banyak2... Umi nak hotwheels warna apa? (Alahai Annakku)

Wednesday, December 31, 2008

3 jewels

tiga permata hati sedang posing Najwan 4 yrs, Anis 2 yrs and MokDeque 3yrs.... masing2 anak tunggal yg menjadi racun n penawar kami semua...Gambar diambil semasa bercuti hari raya haji tempohari.

Sunday, October 26, 2008

Balik Kampung Trip


For the Raya Puasa celebration balik kampung, it took us about 12hrs to reach kampung, convoy led by Ayah Ngah. We were not stuck in jammed road, but the long journey was thru Tasik Kenyir once we arrived at Felda Aring Gua Musang. here is pic of najwan n gang on the road: Tasik Kenyir Terengganu.


From there we headed to Sungai Tong, Jerteh, and drive along beach of Besut-Tok Bali-Jelawat.




We really enjoyed the lush sceneries, even the sun shone brightly, we didn't feel the heat as the cool wind was hugging us dearly....



the beautiful dam... all the tire and bored immediately gone upon seeing this.
Peace..............

and Najwan so sweet in traditional attire, ready to join his papa to the mosque for solat raya.

Friday, September 19, 2008

Ayah Teh's Wedding

Ayah Teh n wife at bilik pengantin, settings of the room was all prepared by ourselves, Ayah Teh got the materials rented at only RM50.00 (jimat belanja!!).


This ''makan pengantin'' menu was prepared by Umi n mak sepupu, actually the same dish of the feast, only the garnishing was different and the dish look more ''mouth-watering'' after the touch up. But the Choc Caramel was prepared by Umi n some kiwi slices on top, with strawberry fan-like was put on the middle of the puding. Also can be seen is Nanny Najwan (standing), and the Ayah Teh.



Peace!!!!! May Ayah Teh and wife live happily to the end...


the wedding feast held by our side on aug 19th.


najwan posing kt bilik pengantin... Umi kawin dulu pun guna bilik ni gak...






Wednesday, July 02, 2008

najwan with nanny n great nanny


really occupied....
when waiting for papa somewhere at Genting Highland where family day for papa's co was held

Tuesday, April 29, 2008

Our Boy Now Is A BIG 4-Years-Boy




Time really running fast... this is the pic of our precious 4 year najwan... feels like only yesterday he was fast asleep on my lap.. This day, that boy is displaying the sweetest smile with his present from her aunt (actually the only present he got.. apart from US his parent)

Sunday, April 27, 2008

it was sooo long.... i forgot how to make a newpost

trial 1 trial2....

hmm... this time we tried maxis broadband to connect..... we'll see their service, ok x...

Monday, March 26, 2007

close ups of ME...part II

at awana kijal on vacation in 2007...
Najwan was suffering constipation at that time, but still got time for a pose. He looked like more a girl with the haircut, we can't cut his long hair as he totally refused to do so.










these pics were taken in april 2008 after his birthday













Sunday, January 28, 2007

beatiful beach... where Najwan fully enjoyed himself

this beautiful beach, with no crowds, offered us tranquility and freedom and etc., Najwan was so happy running around.


located only at the back of our village, little-known as Pantai Kandis. and here our Sultan also got a resthouse and private beach (gated) too.

We tried to make a must visit to this beach each time we all balik kg...


some more pics taken while we were here...


overly excited throwing the sand in the air


yey!!! exemption day of playing sand without getting scolded by Umi...


wash time... and relax .

Najwan is now a preschooler

whoaa..it has been a long time i did not 'jenguk' here... well now i got some newest photos to share... who's that other than our precious now big boy with his 3rd birthday is around the corner... hmm time is running really fast..


Najwan after his bath


tok arab style???
and

peace!!!

here is some tips how to make LAKSAM KELANTAN STYLE
(the recipe is from my mom with some modifications obtained from experienced people)
rice flour [3/4 cup]
tapioca flour [1/4 cup]
hot water [about 1 cup too]
~then just mix well the water and flour to make low consistency batter, pour into pot's lid or other container with flat base (make sure its not too thick, just about 0.4 cm) and steam it for about 10 minutes (depends on diameter of the lid, or its colur change into clear), and don't forget to brush some oil in the lid before pouring the batter.

the gravy: same as to cook sayur lemak kelate but put a lot of fish, any fish can do, and add more garlic, if u like add a little ginger too and not to forget asam keping too. then ENJOY

p/s: i ll write the details of how to make LAKSAM gravy next time
by ME

Thursday, May 11, 2006

Spagetti... the malaysian style

boring with the usual rice dishes??? try this recipe, its delicious especially to those with 'local tastebud'

SPAGETTI
Daging kisar (370g) Ramly Burger (dibersihkan dan tos airnya).
5-6 biji bawamg besar (diblend).
5-6 biji buah tomato(direbus, buang kulit dan biji, dan diblend).
6 ulas bawang putih(diblend + bawang besar).
1 tin tomato puree.
1 tin cendawan butang.
½ botol sos Prego (atau yang berkaitan).
Sedikit Oregano.
Lada hitam
Cili boh (ikut pedas) 2-3 sudu besar.
Minyak masak.
2 paket Spagetti

CARA-CARA MEMBUAT SPAGETTI
(1)tumis bawang yang diblend hingga garing.
(2)Masukkan cili dan kacau sampai masak.
(3)masukkan daging kisar dan gaul rata hingga daging berketul/berbiji.
(4)Masukkan tomato ,tomato puree,cendawan dan lada hitam.
(5)setelah mendidih masukkan oregano dan garam.
(6)Spagetti direbus.
-sediakan air untuk merebus spaghetti.
-campur sedikit garam + minyak masak 1 sudu.
-masukkan spagetti dan masak 10 – 15 minit(hingga lembut).

SELAMAT MENCUBA!!!

source: x-ofismate.

p/s: Brand Buittoni is the easiest and fastest to cook due to its shape (efficient water absorption)

Just A Reminder... especially to mothers

DOSA IBU BAPA MENGATASI KESALAHAN ANAK-ANAK

'Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan ahli keluargamu daripada api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu berhala. Di atasnya ada malaikat yang amat kasar lagi keras perlakuannya. Mereka tidak mengengkari Allah apabila disuruh dan mereka tentu melaksanakan apa yang diperintahkan' [al-Tahrim 66 : 6]

Kadang-kadang saya rasa tersinggung apabila permintaan saya tidak dihargai. Saya bukan meminta kelebihan. Apa yang saya pohonkan ialah pada beberapa kotak kosong di dalam diari bulanan saya, ia adalah masa saya untuk isteri dan anak-anak.
Bolehlah ustaz, janganlah macam itu. Anak hari-hari boleh jumpa. Kami sudah tiada masa lain yang sesuai untuk menjemput ustaz. Harap ustaz dapat pertimbangkan permintaan kami, kata seorang pemanggil yang menelefon saya.
Dialog seperti ini meletakkan saya pada situasi yang menjadikan saya serba salah. Mengapakah masa seorang ustaz untuk anak-anaknya tidak dianggap penting? Bukankah itu sesi beliau menunaikan kewajipan nafkah kasih sayang, didikan dan perhatiannya kepada anak-anak.
Semasa saya kecil, saya tinggal di sebuah kawasan perumahan dan seawal
usia 10 tahun, saya pernah membuat kesimpulan bahawa budak-budak jahat
pada masa itu, sama ada anak ustaz, tak pun anak polis!
Alangkah prejudisnya saya semasa itu. Saya tidak faham bagaimana saya boleh beranggapan sedemikian rupa. Mungkin kerana geram saya apabila basikal yang ayah belikan, dibengkokkan oleh si Samseng Kampung Dusun, anak seorang ustaz. Tetapi hari ini hati saya menjadi gundah semula. Terutamanya selepas menerima maklum balas seperti dialog di atas.
Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Itulah peribahasa Melayu yang amat menusuk perasaan saya. Ketika saya menaip artikel ini, Saiful Islam dan Naurah sedang tidur nyenyak di depan saya. Memandang mereka telah meretak hibakan hati saya. 'Maafkan Abi, wahai anak-anakku, Abi berdosa mengabaikan kalian', saya sukar menahan hati dari bersedih.
Saya masih ingat, semasa saya di Ireland, usaha saya mendidik dan membesarkan Saiful Islam, ternyata amat mudah. Malah saya setiap hari memanjatkan syukur kepada Allah kerana Saiful Islam amat mudah untuk diurus. Dengan tugas saya sebagai Imam, saya tidak keberatan untuk membawa anak sulung saya ke masjid, saya baringkan di kepala sejadah dan matanya berkelip-kelip melihat saya menyampaikan khutbah Jumaat.
Semasa itu, untuk saya menegurnya ketika dia melakukan kesalahan, caranya amat mudah. Saya tunding jari, tanpa perlu membuka bicara, Saiful Islam sudah menghamburkan air mata takutkan 'kemarahan' saya. Tidak dinafikan, ketika itu mungkin usia anak saya baru setahun dua. Memang tidak susah menjaganya. Tetapi apabila saya fikirkan, hari ini saya tetap saya yang sama. Anak bertambah, usia mereka juga bertambah, tetapi mereka tetap berayahkan ayah yang sama. Tetapi kenapa hari ini, fikiran saya selalu kusut memikirkan mereka?
Ya, suasana di Ireland amat saya rindui.
Saya duduk di negara Kuffar, tetapi usaha mendidik anak memang mudah dan
menggembirakan. Saya tidak menyesal menjadi 'suri rumah' selama beberapa
tahun. Saya bertugas secara sambilan di beberapa masjid, menyambung pengajian Master secara distance learning dengan The Open University, UK,
dan sambil itu saya menjaga soal makan minum, hal ehwal rumah tangga, dan
Saiful Islam membesar di depan mata.
Itu lebih baik, daripada saya bekerja sebagai kasyer di pasar raya, kemudian semua gaji dibayar kepada nursery yang mencecah harga ratusan Euro sebulan. Masakan tidak, semua nanny memegang Ijazah Early Childhood Learning malah mahir pula dengan rawatan kecemasan Paedriatrik dan first aid.
Namun saya gembira membesarkan anak dengan tangan saya sendiri. Isteri saya sibuk bekerja di wad kecemasan hospital, shifnya tidak tentu siang malam. Maka saya mengambil alih tugas di rumah. Setiap pagi saya mandikan anak, menyalin bajunya, menggoreng kentang atau pasta kosong untuk sarapan. Saya bermain bersamanya seketika, kemudian ke dapur memasak untuk makan tengah hari. Saiful Islam tidur semula sekitar jam 11 dan saya naik ke bilik ulangkaji untuk membuat assignment. Zohor kekadang di masjid, jika cuaca baik. Tengah hari saya qailulah seketika, solat Asar dan kemudian membawa Saiful Islam ke hospital untuk mengambil isteri saya dari tempat kerjanya, pulang bersama sambil menghirup udara petang yang segar. Ketika di Naas, kadang-kadang kami melencong ke belakang hospital bersama roti keras yang saya bawa dari rumah, untuk memberi burung undan di tasik, makan petang bersama kami. Saya mencampak roti ke tasik, Saiful Islam dan Umminya turut sama.
Jika isteri saya oncall, saya akan ke hospital menghantar nasi dan lauk, khususnya semasa isteri saya mengandung anak kedua kami, Naurah Sabihah. Suasana ketika itu memang nyaman, fikiran saya tenang dan prolifik, kegiatan kemasyarakatan banyak dan saya sanggup mengayuh mountain bike selama 2 jam untuk memberi kuliah Tafsir Surah Yasin kepada adik-adik yang tinggal di South Circular Road, Dublin.
Itulah suasana saya membesarkan anak ketika di Ireland. Memang hati kami sunyi tidak mendengar laungan azan dari menara masjid bertahun lamanya. Namun derita melihat laungan azan tidak diendahkan di Malaysia, lebih menghiris rasa.
Hari ini saya sudah pulang ke Malaysia. Cabaran membesarkan anak-anak semakin meruncing.
Semasa di Ireland, saya pernah berbual dengan isteri sambil merenung daun-daun perang gugur di petang musim luruh. 'Abang rasa, kita hanya boleh tinggal
di Ireland sampai usia anak kita mencecah umur tadika. Apabila dia perlu
bersekolah, kita harus pulang ke Malaysia', saya meluahkan pandangan
tentang perancangan masa depan kami. Isteri saya mengangguk tanda setuju.
Saya berfikiran begitu kerana saya khuatir dengan Aqidah anak saya. Tentu sahaja saya patut risau. Semasa bertugas sebagai Pengetua dan guru di Belfast Islamic School, saya ada banyak pengalaman yang menakutkan. Selain kisah di Belfast Zoo dan cerita evaluation test anak-anak murid kami, saya juga tidak lupa kepada suatu insiden di sebuah pasar raya di Lisburn Road, Belfast. Seorang anak muda bekerja sebagai kasyer di situ dan tag namanya tertulis 'OMER'. Wajahnya ada iras Irish dan ada sedikit iras Asia. Apabila ditanya sama ada beliau Muslim atau tidak, beliau termenung seketika dan berkata, 'my father is a Moslem!'

Aduh, adakah krisis identiti itu yang mahu saya risikokan kepada anak-anak dengan menyekolahkan mereka di Ireland? Tentu sekali tidak.
Tetapi selepas pulang ke Malaysia, pandangan saya berubah sama sekali. Kadang-kadang saya menangis sambil merenung jauh dari tingkap rumah kami, 'apakah selamat anakku membesar di Malaysia?'
Ya, semasa di Ireland, saya kira amat mudah untuk saya gariskan batas-batas Iman dan Kufur kepada anak-anak. 'Jangan ikut perangai Spencer itu, dia
bukan orang Islam!', saya boleh menyebut begitu kepada Saiful Islam dan
Naurah. Apabila anak-anak pulang ke rumah, saya boleh berbicara dengan mudah bahawa yang jahat itu bukan Islam, bagi mereka agama mereka, dan bagi kita Islam yang satu. Garis hitam putih amat jelas.
Tetapi bagaimana di Malaysia? Spencer, Ah Meng, Ravin, Shahril, semuanya lebih kurang sama. Perangai dan akhlak tidak banyak berbeza. Grey area melebar luas. Nak dikatakan tidak Islam, dia Islam. Tetapi kelakuannya tidak mencerminkan agama di kad pengenalannya. Habis, mudahkah saya menerangkan semua ini kepada anak-anak? Saya tabik kepada rakan yang sanggup menyekolahkan anak-anak di SRJK(C), walau pun terpaksa berulang ke sekolah menghantar bekal makanan sendiri. Semuanya kerana mereka mahu anak-anak membesar di dalam suatu suasana yang garis hitam dan putihnya jelas. Mampukah saya begitu? Entahlah...
Lebih menyedihkan, sabar saya tidak seperti sabar saya semasa di Ireland. Hari ini apabila anak-anak buat semak, ada kalanya macam mudah benar untuk darah saya tersirap. Terutamanya apabila saya pulang ke rumah selepas dua jam meredah lautan kereta. Syukurlah saya banyak berusaha membaca dan belajar tentang topik-topik yang membina sikap pro aktif. Saya cuba menapis setiap insiden, agar saya memberikan respond yang tepat dan bukannya marah berbalas marah, geram berbalas geram, degil berbalas cubit dan sebagainya.
Saya sentiasa berasa malu apabila membaca kisah keluarga Stephen Covey. Profesyennya sama seperti saya. Kami selalu out station untuk memberikan training. Jadual kami ketat. Tetapi Stephen Covey, mempunyai 9 anak dan dia tidak pernah terlepas daripada menghadiri majlis dan peristiwa yang penting berkaitan dengan anak-anaknya. Bukan suatu yang mudah untuk seorang American membesarkan 9 anak. Saya yang dua ini pun sudah pening kepala.
Sebab itu jugalah saya tidak suka memarahi anak-anak dengan tengking dan leteran. Lagi banyak kita menengking, lagi cepatlah bisanya hilang. Saya tidak percaya kepada pendekatan marah sebagai teknik default menegur kesalahan anak. Berapa ramai yang menjadi baik hasil siri marah di sepanjang usia membesarnya? Apa yang pasti, anak yang selalu dimarahi akan menjadi pemarah dan kemudiannya bakal memarahi anak-anaknya pula suatu hari nanti. Ingat, anak kita mungkin gagal mengikut kata-kata kita, tetapi mereka tidak akan gagal meniru perangai dan tingkah laku kita sebagai ibu dan bapa. Jika anak kita buruk kelakuan, jangan cari sebab yang jauh. Anak-anak adalah cermin wajah ibu dan bapa mereka.
Ya memang marah itu perlu, tetapi ia bukan pendekatan harian saya. Saya lebih suka bercakap dengan anak-anak dan cuba memahamkan mereka kenapa satu-satu perbuatan itu betul atau salah. Jika Saiful Islam naik angin, saya akan tangkap dia dan mandikan agar 'sejuk', kemudian saya ke bawanya ke bilik dan kami berdialog.
Biar pun soalan anak-anak bertali arus dan kekadang berpusing ke belakang, saya sentiasa setia melayan. Rasa marah atau letih, rasa mengantuk atau sengal badan, semuanya diketepikan dan saya mesti mendengar isi bualan yang ingin dikongsi oleh Saiful Islam dan kini Naurah juga. Biar pun isunya hanya soal kad Grandsazer dan Kamen Rider. Itulah wasilah saya mendengar dan menunjukkan kasih kepada anak-anak. Namun punca sebenar yang menjadikan saya tidak tergamak untuk memarahi anak saya, ialah kerana saya rasa berdosa kepada Allah terhadap mereka. Malah kesalahan anak-anak saya yang belum mumayyiz dan tidak aqil baligh ini kepada saya dan ibu mereka, tidak terbanding dengan dosa saya dan isteri terhadap mereka.
Masakan tidak. Saya telah memilih isteri yang solehah dan sebahagian cita-cita saya, agar akhlak mahmudah isteri akan tumpah kepada anak-anak suatu hari ini. Saya percaya, ramai dari kalangan kita yang melakukan perkara yang sama. Pendidikan anak-anak bermula dengan memilih ibu yang baik untuk mereka.
Tetapi tumpahkah solehah isteri kepada anak-anak? Turunkah baik saya kepada anak-anak? Sukar untuk menjawab soalan ini kerana orang sebenar yang membesarkan anak-anak hari ini, adalah guru di tadika atau pembantu rumah Indonesia. Alhamdulillah jika yang Indonesia itu orangnya baik, bersolat dan menjaga batas-batas agama. Bagaimana dengan yang berpembantu rumah seorang penyembah berhala dari Myanmar, Thailand atau Filipina.
Kita berjumpa dengan anak-anak ketika kita sudah letih. Kita sudah hilang seri di wajah dan jiwa malah bahasa. Anak-anak juga sudah mengantuk ketika saya sampai di pintu menanggalkan kasut. Bilakah masanya kita menumpahkan akhlak mahmudah kita kepada anak-anak?
Isteri solehah, tapi yang membesarkan anak-anak adalah pembantu rumah, guru nursery, dan entah siapa lagi. Ibu dan ayah di mana? Jawapannya mudah sahaja, SIBUK BEKERJA.
Janganlah disangka kita sudah menjadi ibu dan bapa yang baik hanya kerana makan pakai anak-anak sudah cukup. Itu hanya taraf lembu membesarkan anak-anaknya. Ibu bapa manusia ada tanggungjawab yang lebih besar dari itu. Soal makan, minum, pakaian, perlindungan, pendidikan, makanan emosi dan spiritual, semuanya mesti diharmonikan bersama bekalan yang tidak putus-putus. Apa yang paling utama adalah soal jumlah masa yang kita luangkan bersama mereka. Sudah cukupkah untuk meyakinkan mereka, bahawa kita benar-benar kasihkan mereka?
Tetapi zaman ini, zaman membesarkan anak-anak diswastakan kepada pihak lain. Kita sibuk bekerja dan kerja tidak pernah habis. Anak buat perangai mungkin semata-mata atas dorongannya untuk mencuri perhatian kita.
Ingatlah, dalam suasana kita hari ini, dosa ibu dan bapa terhadap anak-anak, lebih besar berbanding kesalahan mereka kepada kita. Insaflah wahai ibu dan bapa, jangan mudah melenting, sebelum cukup kasih diberi.
Seandainya saya memohon kotak kosong itu kekal dikosongkan, janganlah heret saya ke suasana yang menjadikan saya tersepit. Saya ada tanggungjawab kepada anak-anak, anda juga sama. Anak-anak dan isteri saya, adalah mad'u pertama saya.
Jika kita dalam perjalanan pulang dari KL ke Ipoh, kita singgah di Tapah untuk Solat dan makan. Kemudian kita meneruskan perjalanan ke Ipoh. Tetapi selepas 15 minit memandu, baru kita tersedar yang salah seorang anak kita tiada. Ketika itu kita kelam kabut mencari U-Turn dan mulut tidak henti-henti berdoa agar anak yang tertinggal di belakang, selamat dan tiada mudarat.
Ya, jika kita tercicir anak di perjalanan dunia, kita ada jalan untuk berpatah balik menyelamatkan keadaan. Tetapi berapa ramai ustaz, doktor, polis, jurutera, pegawai bank dan kita-kita semua yang ketika dalam perjalanan memanjat tangga kenaikan pangkat, kita tertinggal isteri dan anak-anak di belakang. Jika lebuh raya kita boleh berpatah balik. Tetapi jika mereka ditinggalkan dari Tarbiah dan didikan Islam, ketika kita tersedar yang mereka yang sudah jauh ketinggalan di belakang, apakah ada jalan pulang? Apakah ada satu lagi peluang? Jawapannya TIADA.
Jika ada lelaki atau wanita yang berjaya di dalam kerjaya, jangan lupa kepada pengorbanan anak-anak selama ini. Jangan lupa dosa kita terhadap mereka.
Saya hairan semasa membaca sabda Nabi SAW betapa tanda Kiamat itu adalah pada ibu yang melahirkan tuannya. Anak durhaka jadi kebiasaan. Mengapa suasana begitu boleh terjadi?
Akhirnya saya membuat kesimpulan, anak durhaka di akhir zaman, bermula dengan dosa ibu dan bapa yang sibuk bekerja. What you give, you get back!
Maafkan Abi dan Ummi!

petikan from e-mel forwarded by a friend

Tuesday, April 18, 2006

close ups of ME...

the faces of 2 years old NIK M.N. NAJWAN...








latest of ME... on vacation at A' Famosa, Melaka

it's nearly a year this blog has not been updated... the manager is very busy, that's why...
so enjoy the photos... when joining papa's company trip to melaka..

at COWBOY TOWN..with goofy n tiger just before dinner


mmm...took a swimming lesson b4 lunch...


on the way to A' Famosa ...at a beach somewhere dkt N9 kot..

Tuesday, May 24, 2005

a trip to fraser hill

at taman botani...in reality not taman botani but a nursery..not so much plants to see, pot plants also available at RM10.00 for 4...Najwan had a good time looking at the lake (opposite the so-called Taman Botani), may be wish his parent to take him for a swim...he is very 'hantu air' (water ghost?? he he)

hwmmph..so bored with all these flowers...bila Umi nak chow nie?? the lake is a better view..

best siutt dok sini, pa, why not we move and live here? the weather is so nice...and cool..

old story..old photos

this is the last time we went home for holiday....for raya haji..and this is the beach about 2 km at the back of Najwan grandma's house....


after this joyful moments, najwan fell sick until 2 times warded at hospital...and it took almost 2 months for him to fully recover...alhamdulillah he is now healthy except for the skin problem...

last day at spital kjg pediatrik ward...2 kgs lost..

Monday, May 23, 2005

latest news ...but old photos

these are the latest photos of Najwan...at 15 months he is sure a wonder for his parent...screaming like girls (his piercing sound can make us almost deaf), giggles a lot especially after doing something that make us laugh...such as uttering his favorite words like ya ya ya..pung, bam bam, he is now speaks 'German' and we have to nod pretending that we understand what he is saying, sometime he'll come and say something in his language in our face like whispering to us..ohh and so many other wonderful things..he can walk with slipper (not sandals..mind you)

ehhmmm...lihatla bakal pengganti supermodel nie??!!..

just a little expose here...he he

champion STYLE...after indoor bowling tournament with umi..


now my teeth counts...SIX, yey!!

kena rashes kat muker la plark..kure kehenseman 0.1%..

Monday, March 14, 2005

hmmmmmmm...

So..it has been quite long time not updated this blog..actually Umi was and is too busy to give a look here..never mind, already got pics and stories to tell here but wait for the right time

Tuesday, November 23, 2004

Najwan's 1st Raya...

1st day raya at grandparent's home belah Umi...got chance visited grand2nanny for iftar meal and raya (nasik kerabu..)..traffic jam not as bad as previous raya..
2nd and 3rd day raya at grandma house belah papa...4a.m on the 4th raya headed to KL...
a quite OK for the first timer on the road (8 hrs to reach destination)...got a good deal of DUIT RAYA...he hee, can buy new toys nie...

.
first time on way home for raya occasion, just woke up....
.
best gak naik keta papa nie...
.
familiar with this spot? at masjid G. Musang...hmmm...kg. seems unreachable far away...
.
sleep tight...1st time at umah Wo (papa's mom home)...
.
Introducing!!!my aunts...Che Su Da at my right and to the left Che Gha..where is Che Nin??
yo guys!!! tired with all these pictures...never mind...u can always access here next time..here are some more pics showing 1st experience berhari raya kat kg..untill coming back to bangi
.
me di pagi 1 Syawal...aleady quite hot here...sweating all over
.
the smallest have to cut the cake??? Raya cake sponsored by Ayah Ngah..TQ
.
great grandnanny di pagi raya..in all new baju kurung kedah and sarong..and tarbuss

cari fresh air japp!!!
.
masjid Raub, Pahang...on way back to Bangi...by by Klate!!!! Till we meet Again

About Me

My photo
mengejar damai di hati menuju redha Ilahi